22. 8. 2023

S kvalitnými recenziami vám SEO pôjde samo: 3 tipy, na čo sa zamerať

Vďaka recenziám podporíte SEO: získate cenné kľúčové slová, word of mouth aj inšpiráciu pre obsah, ktorý si všimne vyhľadávací engine a zákazníci. Texty však musia byť kvalitné a využité na maximum. Zistite, ako v dnešnom článku!

SEO 101: 68 % konverzií začína vo vyhľadávači

Pojem SEO označuje všetky techniky, ktoré vám pomôžu zviditeľniť web v organických výsledkoch vyhľadávania. V skutočnosti len v službe Google neustále plávate v niekoľkých triliónoch vstupov ročne a o konečný preklik súťažíte s 24 miliónmi ďalších e-commerce značiek. Chcete obstáť? Tak musíte optimalizovať!

  • Organické vyhľadávanie tvorí v priemere minimálne 53 % webovej návštevnosti.
  • Kvalitné SEO môže priniesť až o 1000 % viac kupujúcich ako sociálne siete.
  • V prieskumoch marketéri označujú SEO za najkvalitnejší zdroj leadov s približne 14% close rate.

V praxi optimalizácia prebieha na technickej, on-site a off-site, úrovni

O technickú stránku veci sa starajú programátori, cieľom je, aby bola štruktúra stránky čo najčitateľnejšia pre search engine. On-site a off-site sú teda oblasti, v ktorých máte ako brandový stratég šancu zažiariť. Práve tu vstupujú do hry obsah, kľúčové slová, UGC a mnohé ďalšie.

  • On-site SEO sa zaoberá kľúčovými slovami, internými odkazmi, meta dátami, fotografiami, CTA a ďalšími engagement prvkami, ktoré kupujúci nájdu na vašom webe.
  • Off-site SEO potom zahŕňa všetky stratégie zviditeľnenia mimo váš natívny web. Patrí sem PR, sociálne siete alebo link building.

Aký typ on-site a off-site obsahu funguje najlepšie?

Kam investovať najviac peňazí? Čo vynechať, keď máte obmedzený rozpočet? Ktorá možnosť ponúka najlepšiu návratnosť investícií?

Výskum ukazuje, že jedným z najsľubnejších prvkov obsahu SEO je v súčasnosti UGC. Pretože či už píšete príspevok na blog, príspevok na LinkedIn, produktové popisy alebo premýšľate nad chytľavým CTA, vždy je to obsah vytvorený zákazníkmi, ktorý vám pomôže posunúť vaše podnikanie na vyššiu úroveň. Koniec koncov, ľudia si navzájom najviac dôverujú a vždy uprednostnia kvalitný social proof pred okázalou reklamou - tak prečo im nedovoliť predať si veci navzájom?

V Testuj.to pracujeme s UGC vo forme recenzií, fotografií a videí každý deň. Vieme o ich významnom vplyve na SEO a konečne sme zozbierali dostatok údajov, aby sme mohli jasne vysvetliť, ako všetko funguje.

1) UGC pomáha pri tvorbe autentického obsahu

Prečo je obsah dôležitý pre SEO? Hlavným cieľom všetkých vyhľadávačov je v sekunde vyhodiť relevantné informácie, ktoré odpovedajú na všetky otázky a vedú k riešeniu problému. Na základe čoho sa vyberajú výsledky? Každý vyhľadávač má svoj vlastný algoritmus, ktorý zohľadňuje rôzne faktory a pripisuje im špecifickú váhu. Často v nich hrá dominantnú úlohu vysoká kvalita obsahu.

Dnešný obsahový marketing je však zahltený množstvom šumu, pretože značky hromadne vydávajú blogy, bannery a iné príspevky bez ohľadu na ich relevantnosť. Ak k tomu pridáme súčasnú krízu dôvery, nie je ťažké pochopiť, prečo tradičná reklama začína zlyhávať.

UGC tento problém elegantne rieši na všetkých frontoch:

  • Proces tvorby obsahu nechávate takmer na 100 % na kupujúcich. Od kľúčových slov až po text, fotografie a videá.
  • Odpadá tak väčšina práce a nákladov spojených s plánovaním, analýzou trhu a propagáciou - skrátka, necháte hovoriť tých, ktorí ako jediní vedia, čo chcú počuť.
  • Pri kvalitných recenziách máte takmer zaručené, že texty budú obsahovať relevantné informácie, a to v jazyku, ktorému cieľové publikum najviac rozumie.
  • Obavy o dôveryhodnosť môžete hodiť za hlavu. Ľudia dôverujú obsahu recenzií až dvanásťkrát viac ako bežnému marketingu.
  • Fotografie a videá priložené k recenziám zobrazujú produkty hodnoverným spôsobom a pri bežnom používaní. To je presne ten typ obsahu, ktorý ľudia hľadajú - pretože brandové vizuály sú vždy tak trochu zajacom vo vreci.
  • Obsah UGC má široké využitie v rámci SEO optimalizácie na webe aj mimo neho. Možno ho tiež integrovať do bannerov, informačných bulletinov alebo PPC kampaní.
Značka Molekule urobila hlavný claim z úryvku recenzie, ktorý je prvou vecou, ktorá vás privíta po otvorení stránky a okamžite navodí príjemnú atmosféru social proofu.

Zdroj: Air Purifiers for Your Home & Office | Molekule 

Keď si tieto výhody spočítate, asi vás neprekvapí, že 25 % výsledkov vyhľadávania 20 najväčších značiek na svete tvoria odkazy na UGC.

2) Recenzie vám organicky poskytnú kľúčové slová

Slová, ktoré ľudia používajú pri písaní textov, sa pravdepodobne použijú aj pri vyhľadávaní na internete. Na review page sa vám rýchlo nakopí kompletný zákaznícky slovník, ktorý nielen podporuje on-site SEO, ale pomáha aj pri budovaní ďalších kampaní a pri tvorbe tone of voice.

Navyše, vďaka recenziám získate nielen short-tail kľúčové slová, ale často aj hodnotnejšie long-tail verzie, čo so sebou prináša jedinečné výhody:

  • Short-tail kľúčové slová sú jednoduché frázy, ktoré klienti používajú najčastejšie. Príkladom je "pleťový krém". Vzhľadom na frekvenciu, s akou sa vyskytujú vo vyhľadávaní, je však pomerne ťažké konkurovať značkám, ktoré sú ochotné zaplatiť veľa peňazí za najlepšie výsledky vyhľadávania.
  • Na druhej strane, long-tail kľúčové slová sú dlhšie frázy, ktoré sa vo vyhľadávaní objavujú menej. To im však v žiadnom prípade neuberá konverzný potenciál. Príkladom je fráza "ľahký pleťový krém na problematickú pleť". Predajcom nie vždy napadne, napriek tomu je to výraz, ktorý pri vyhľadávaní použije značný počet ľudí, ktorí sa môžu stať potenciálnymi kupujúcimi.

Kľúčové slová v podobe dlhších organických fráz sú preto neoceniteľným prínosom v SEO. Môžu byť totiž veľmi špecifické pre konkrétne odvetvie (alebo značku), čím sa znižuje konkurencia a maximalizuje prínos k viditeľnosti.

3) UGC vám pomôže vyniknúť na sociálnych sieťach

Na sociálnych sieťach je takmer 5 miliárd ľudí, ktorí denne strávia približne dve hodiny prezeraním príspevkov. Propagácia vašej značky a produktov na Facebooku, Instagrame, Twitteri alebo LinkedIn je preto základným postupom off-site SEO.

Ľudia najčastejšie narážajú na obsah na explore page, prezrú si profil, preskúmajú jednotlivé príspevky a v ideálnom prípade nakoniec kliknú na web a nakúpia. Vyhľadávače potom na tento prúd kupujúcich reagujú zlepšením pozície stránky vo výsledkoch, čím sa znásobuje potenciál konverzie v budúcnosti.

Ale ako už viete, s tvorbou obsahu je dnes problém a UGC je doslova záchranou. Nie sú však len náplasťou - ich účinok je jedinečný a v mnohých ohľadoch lepší ako tradičný obsah.

Ako ich využiť na maximum? Dodržte nasledujúce zásady:

  • Každý príspevok musí mať jasnú a krátku správu. Priemerný návštevník sa dokáže na samotný text sústrediť maximálne 2 sekundy.
  • Používajte vizuálne prvky. Pretože dokonalá fotografia alebo video budú podnetom, ktorý privedie zákazníka k príspevku.
  • Poďakujte autorovi recenzie. Označte ho a získajte ďalší prolink a cennú interakciu.

V praxi môžu príspevky UGC vyzerať takto:

  • Použite jeden claim z recenzie na uvedenie predajného textu alebo zdelenia. Kupujúci získajú pocit, že sa s nimi rozpráva bežný človek, a aktivuje sa konverzný efekt "rady od priateľa".
Claim vložený do postu môže vyzerať napríklad takto. Rýchly, ale catchy claim sa vojde aj do krátkeho formátu na Twitteri a láka k prekliku na odkaz.

Zdroj: twitter.com 
  • Postujte screeny celých recenzií. Môže to byť také jednoduché. V časovej tiesni získate plnohodnotný príspevok bez toho, aby ste zákazníkov pripravili o originalitu alebo informačnú hodnotu.
Screen recenzie, krátky úvod a je to. S review marketingom sa obsah tvorí sám. 

Zdroj: Instagram
  • V absolútne núdzovej situácii si vystačíte s jednoduchým repostom. Na Twitteri jedným kliknutím, na Instagrame a Facebooku v príbehoch, na LinkedIn prostredníctvom klasického zdieľania. Okrem SEO-hodnotných interakcií tým kupujúcim ukážete, že sa aktívne zaujímate o ich názor a ste pripravení okamžite reagovať.

Pri používaní recenzií v reklame dbajte na platné predpisy

Tejto téme sa podrobne venujeme v našom článku, predovšetkým je zakázané:

  • Tvrdenie, že vaše recenzie sú overené, aj keď nie sú.
  • Uverejňovanie falošných recenzií alebo hodnotení.
  • Skresľovanie textu na propagáciu produktov, a to aj na sociálnych sieťach (napr. premazávanie recenzií na Facebooku).

V praxi venujte pozornosť najmä poslednému bodu. Pri používaní recenzií v príspevkoch ich nesmiete nijako upravovať, ani keď je gramatika nešikovná alebo potrebujete zmeniť len jedno slovo.

Kľúčový detail: kvalita vášho UGC sa prejaví v SEO

A to platí predovšetkým pre recenzie. Ak budete zbierať len hviezdičky a v textoch budete mať len klasické "funguje to" a "bol to darček", nebudete mať ani kľúčové slová, ani inšpiráciu pre obsah, z ktorého by ste mohli čerpať.

Pozitívny vplyv na SEO môžu mať len také hodnotenia, ktoré vyzerajú nasledovne:

  • Texty sú dlhé a plné informácií. V ideálnom prípade by mali mať približne 200 znakov, mali by byť jasne štruktúrované a bez chýb.
  • Sú v nich uvedené plusy aj mínusy. Čisto pozitívne texty vytvárajú bublinu, v ktorej je ľahké vzdialiť sa od reality.
  • Píšu ich ľudia, ktorí vedia, že sa môžu vyjadrovať autenticky, vo svojom vlastnom jazyku. Pretože len tak je možné nahliadnuť do ich myslenia a slovníka.

Čo si z dnešného článku odniesť

SEO je základom úspechu v digitálnom marketingu. Môžete predávať kvalitný produkt, mať skvelú webovú stránku a zákaznícku podporu, ale ak vaša webová stránka nebude viditeľná, nikto sa na ňu nedostane. A nie je to ľahký boj - prvé tri odkazy vo vyhľadávači získavajú viac ako polovicu organických kliknutí a menej ako jedno percento kupujúcich sa dostane na druhú stránku Google.

Podľa nášho názoru je UGC neoceniteľným prínosom, ktorý vám pomôže konkurovať v tomto konkurenčnom prostredí, aj keď nemáte obrovský rozpočet. Kvalitný social proof je totiž často zadarmo a vďaka starostlivo nastavenému review marketingu môžete zbierať novú spätnú väzbu doslova každý deň.

UGC podporuje SEO z troch hlavných dôvodov:

  1. Poskytuje kvalitný zdroj kľúčových slov. V short-tail aj hodnotnejšej long-tail forme.
  2. Podporuje off-site SEO. Na nakopnutie efektu social proofu stačí jediný súkromný príspevok od správneho nanoinfluencera.
  3. Vďaka nemu môžete ľahko vytvárať kvalitný obsah, ktorý zaujme vyhľadávače aj kupujúcich. Od blogov až po sociálne siete. Obsah tak môžete skutočne plánovať na základe potrieb a záujmov vašich zákazníkov, nielen hádať na základe vašich vždy obmedzených skúseností.

Prihlásiť sa k odberu newsletteru

Pre pravidelný prísun super článkov z nášho blogu nás neváhajte odoberať.
Testuj.to je nový marketingový nástroj, ktorý má za cieľ pomáhať značkám testovať produkty a generovať recenzie do celej Európy spoločne s ďalším autentickým obsahom od testerov. Vytvárame tak reklamu k nezaplateniu, na ktorú zákazníci počujú.
Nebojte, zasielame e-mail zhruba 1x týždenne a nezasielame žiadny spam.
© Copyright 2022 - Testuj.to - Made by Digiamo
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram