NPS je v podnikaní zásadné. Výrazne predpovedá potenciál k rastu, spokojnosť zákazníkov a brand reputation. Samotné meranie je jednoduché, ale pri jeho interpretácii sa možno ľahko pomýliť. Spoločnosti tiež často nevedia, ako dáta využiť.
NPS meria nadšenie zákazníkov z produktu a ochotu ho zdieľať. Všetko pomocou jednoduchej otázky: "Na stupnici od 1 do 10, ako je pravdepodobné, že by ste tento výrobok/spoločnosť odporučili svojim priateľom alebo kolegom?"
Výsledné Net Promoter Score je jedným z najdôležitejších metrík spoločnosti. Úzko súvisí s:
NPS rýchlo nahrádza náročné a nákladné prieskumy verejnej mienky, najmä vďaka svojej jednoduchosti a spoľahlivosti. Vymyslel ho Frederick F. Reichheld a prvýkrát ho predstavil v prestížnom periodiku Harvard Business Press v roku 2002. Článok sa volá "The One Number You Need to Grow" a určite stojí za prečítanie.
Stupnica od 1 do 10 označuje pravdepodobnosť, že zákazník odporučí výrobok/spoločnosť priateľovi alebo kolegovi. 1 znamená úplne nepravdepodobné, 10 úplne pravdepodobné.
Podľa toho, koľkými bodmi odpovedia jednotliví respondenti, ich môžete rozdeliť do troch typov:
Celkové skóre NPS vypočítate ako percento kritikov odpočítané od percenta podporovateľov:
NPS = % promotérov - % kritikov
Poďme si všetko ilustrovať na príklade:
Testuj.to vykonalo testovanie nového mopu XYZ. Testovania sa zúčastnilo 50 testerov. 35 z nich hodnotilo pravdepodobnosť, že produkt odporučia svojim priateľom, ako veľmi vysokú (odpovedali 9 alebo 10). 8 testujúcich zvolilo odpoveď 7 a 8. Tieto hodnoty nazývame neutrálnymi a do výpočtu ich nezahŕňame. Nakoniec 7 testerov zvolilo hodnotu od 0 do 6.
Takže:
Vypočet NPS:
NPS = lojálni testeri - nelojálni testeri
NPS = 56
NPS sa pohybuje v rozmedzí od -100 do +100. Záporné čísla znamenajú prebytok kritikov, kladné čísla prebytok promotérov.
Za pozitívny výsledok považujte čokoľvek od 0. Znamená to, že viac klientov bude značku odporúčať, než kritizovať. Najvyššie skóre je spravidla 70 bodov, ale neberte to ako modlu. Napríklad v roku 2018 mal Apple skóre len 49 bodov, dokonca ani Google nebol s 53 bodmi skvelý. Vždy zvážte aj priemer v odvetví. Napríklad v telekomunikáciách je priemer 9, v predajniach áut 43. A neobávajte sa úplne dokonalého skóre 100 bodov - v histórii podnikania ho ešte nikto nezískal.
Ako negatívny výsledok sa uvádzajú hodnoty menšie ako 0. Znamená to prebytok kritiky a jasný signál na aktivitu. Musíte začať hľadať promotérov, zlepšovať produkty alebo úplne prepracovať služby zákazníkom. Opäť však zvážte priemer v odvetví. Môže byť záporná (napríklad -10), a ak potom dosiahnete napríklad -2, ste na tom vlastne lepšie ako konkurencia.
Dotazník NPS má len jednu položku a jeho administrácia je veľmi jednoduchá. Ak však chcete z prieskumu získať čo najviac informácií, oplatí sa vytvoriť komplexnejší návrh.
Pri výpočte používame priemerné skóre na stupnici 1-10 a priemerné hodnotenie na stupnici 1-5.
Klientom tým pomáhame odhaliť dôležité vlastnosti produktu. Word cloudy sú založené na frekvencii jednotlivých slov v rámci pozitívnych (+) a negatívnych (-) výrokov v recenziách.
Často sa stáva, že word cloud "plusy" sú tie isté slová ako word cloud "mínusy". Takže napríklad slovo "pleť" sa spomína v pozitívnom aj negatívnom kontexte, čo vzhľadom na kategóriu dáva zmysel. V tomto prípade je potrebné vnímat' aj samotný text recenzií, aby bol kontext slov z cloudu jasnejší.
Pečiatka Testuj.to je natívny certifikát pre produkty, ktoré boli testované vo vybranej komunite, našou metodikou a počas testovania dosiahli dobré výsledky.
Udeľuje sa produktom, ktoré počas testovania dosiahli vopred stanovenú úroveň spokojnosti všetkých testerov. Zjednodušene povedané, pečiatka sa udeľuje len tým produktom, ktoré počas testovania dosiahli priemer aspoň štyroch hviezdičiek z piatich možných.
Pečiatka vždy obsahuje informáciu, že testovanie tovaru alebo služieb bolo vykonané metodikou Testuj.to. Odporúčanie vydáva vybraná komunita: