Máme k dispozícii množstvo dát z robustných analýz, ktoré odkrývajú odpovede na to, ako môže objem recenzií ovplyvniť konverzie na vašej predajnej stránke. Aby ste ich čo najlepšie pochopili a zároveň sa naučili, ako čo najlepšie využiť ich účinky, vybrali sme pre vás najdôležitejšie informácie. Samozrejme, existujú jasné grafy. Čítajte ďalej!
Nedávno bola publikovaná nová analýza (1), ktorá úplne nespochybniteľne dokazuje, že na objeme recenzií záleží. Ako dáta posudzovala 4,5 miliardy návštev na 1,5 milióna online produktových stránok z 1 200 maloobchodných a značkových webov. Stručne povedané, ide o ohromujúcu vzorku, ktorá priniesla robustné a zobecniteľné závery.
Niektoré z nich nie sú až také prekvapujúce - napríklad skutočnosť, že ľudia dôverujú recenziám viac ako kedykoľvek predtým. Iné sú však o niečo zaujímavejšie.
Najskôr sa zamyslime nad vplyvom hodnotenia vo všeobecnosti.
V roku 2018 spotrebiteľský prieskum odhalil, akú úlohu zohrávajú recenzie pri nakupovaní. V tom čase 97 % respondentov uviedlo, že pozorne sledujú recenzie, a pre 89 % nakupujúcich bolo čítanie recenzií pevnou súčasťou nákupnej cesty. (2)
Už vtedy to boli pôsobivé čísla. V posledných rokoch však prešli ďalším masívnym rastom, vďaka ktorému sa drvivá väčšina (99,9 %) dnešných spotrebiteľov už bez recenzií nezaobíde. A je to logické. Vo svete, kde už človek nevie, čomu má veriť, sú recenzie autentickým a objektívnym zdrojom informácií, ktoré kupujúcim umožňujú nakupovať inteligentne a bez obáv.
Dôvera spotrebiteľov v recenzie je dokonca taká vysoká, že 86 % nakupujúcich online nenakúpi, kým si ich neprečíta aspoň niekoľko. Tak silná je potreba social proofu!
Analýza (3) z roku 2021 zistila, že akákoľvek interakcia nakupujúceho s recenziami a hodnoteniami produktov priamo zvyšuje konverzie až o 120,3 %.
V nasledujúcom grafe si môžete všimnúť, že recenzie dokonca prekonávajú cenu výrobku, pokiaľ ide o ich dôležitosť pri nakupovaní, a to o celé 3 % (4).
Odpoveď prináša nasledujúca analýza.
Aby autori mohli presne posúdiť vplyv počtu recenzií na všetky fázy nákupného procesu, vypočítali konverzný pomer návštevníkov stránky produktu s najväčším počtom recenzií (vypočítaný ako všetky interakcie s danou stránkou počas 24 hodín). Výhodou tohto prístupu zameraného na kupujúceho je možnosť priamo sledovať vplyv recenzií na pravdepodobnosť konverzie.
Dáta odhalili neuveriteľný efekt:
Keď kupujúci vidí stránku produktu s 1 alebo viac recenziami, konverzia sa zvyšuje o 52,2 %.
Zákazníci, ktorí navštevujú stránky produktov s 11 až 30 recenziami, majú viac ako 2-násobne vyššiu mieru konverzie.
Keď produkty dosiahnu svätý grál 101 alebo viac recenzií, konverzie sa zvýšia o 250 %.
Záver je jasný: čím viac recenzií máte, tým lepšie predávate.
Záver analýzy má zmysel aj z teoretického hľadiska. Profesor marketingu z University of South Carolina Dr. Sungsik Park nedávno povedal v rozhovore (5) pre Wall Street Journal: „Všetko je to o veľkosti vzorky. Čím viac recenzií, tým je pravdepodobnejšie, že komentáre budú odrážať skutočnú kvalitu produktu.“
Takmer šesť z desiatich zákazníkov tvrdí, že si radi kúpia produkt bez recenzie, ak vedia, že ostatné produkty tej istej značky majú vysoký počet kvalitných recenzií. Toto je jednoduchý príklad psychologického halo efektu, ktorý vytvárajú recenzie. Viac o tom nabudúce.