11. 10. 2022

Brand trust ako veda: čo hovorí o brandingu psychológia a neurológia

Úspešný plán brandingu je založený na dôkladnej analýze zákazníkov. Nákupné rozhodnutia, očakávania, potreby. Najviac o nich vedia odbory, ktoré skúmajú človeka už stáročia - psychológia a neurovedy. Najdôležitejšie zistenia popisujeme v dnešnom článku.

V hlavnej úlohe oxytocín

Z neurologického hľadiska je pocit dôvery spojený s hormónom oxytocínom. Na základe merania jeho hladiny vedci dokážu predpovedať, či zákazník nakúpi, až s 84% úspešnosťou. Zvýšenie hladiny oxytocínu o polovicu je spojené so zvýšením výdavkov o 40 eur.

Čo oxytocín vyplavuje najviac? Milé správanie, očný kontakt, aktívne počúvanie alebo jednoduché podanie ruky.

Brand trust je kritický pre rizikové produkty

Vedci z Newcastle University skúmali, čo ovplyvňuje rozhodovanie o kúpe rizikových výrobkov (bezpečnostné vybavenie, farmakologické výrobky, pyrotechnika atď.).

V prípade bežného sortimentu viedla k nákupu už samotná známosť produktu a nízka cena. S rastúcou rizikovosťou však začal dominovať prvok dôvery.

Ak vaše produkty patria do rizikovej kategórie, považujte brand trust za kľúčový bod vašej predajnej stratégie.

Jeden z najjednoduchších spôsobov, ako zvýšiť brand trust? Familiarita

Existuje niekoľko mechanizmov dôvery zákazníkov v značku. Tým najjednoduchším je familiarita.

Ľudia dávajú prednosť veciam, ktoré často vidia, pretože sa im zdajú známe a je pravdepodobnejšie, že im budú dôverovať. V psychológii sa tento jav nazýva expozičný efekt alebo efekt familiarity. V marketingu je to známa vec. Aj preto je náš fyzický a digitálny svet zahltený reklamami. Nie vždy sa snažia predávať - mnohé z nich sa len snažia pripomenúť.

Zlý UX ako rizikový faktor

Čo majú spoločné zle optimalizovaný web, neprehľadná aplikácia a záložka používajúca font Comic Sans? Zákazníka s uvareným mozgom.

Odborne sa to nazýva vysoká kognitívna záťaž a je to posledný stav, ktorý chcete u svojej klientely vyvolať.

Jedným z jeho účinkov je zvýšenie nedôvery voči všetkému, čo sa snažíte povedať. Čím viac sú zákazníci niečím kognitívne zaťažení, tým viac to vnímajú ako problém, ktorý potom interpretujú ako nebezpečenstvo.

UX teda rozhodne neberte na ľahkú váhu.

Brandom dôverujeme rovnako ako svojim priateľom - vaša značka musí mať ľudský aspekt

Podľa štúdie z univerzity v Lueneburgu ľudia vnímajú značky rovnakým spôsobom ako ľudské tváre.

Výskumný tím ukázal účastníkom štúdie 18 známych značiek a potom zisťoval, nakoľko ľudia považujú spoločnosti, ktoré tieto značky reprezentujú, za dôveryhodné. Výsledky porovnali s predchádzajúcou štúdiou, ktorá sa zaoberala tým istým, ale s ľudskými tvárami.

Z toho vyplýva, že mechanizmy, ktoré mozog používa na rozpoznávanie a hodnotenie značiek, sa nelíšia od mechanizmov, ktoré používame pri rozpoznávaní tvárí. Značky vnímame rovnako ako ľudí okolo nás. Príliš odlišné pravdepodobne nebudú ani mechanizmy dôvery.

Marketing je od ľudí a pre ľudí - nikdy nezabúdajte na ľudský aspekt.


Prihlásiť sa k odberu newsletteru

Pre pravidelný prísun super článkov z nášho blogu nás neváhajte odoberať.
Newsletter formulár (SK)
Testuj.to je nový marketingový nástroj, ktorý má za cieľ pomáhať značkám testovať produkty a generovať recenzie do celej Európy spoločne s ďalším autentickým obsahom od testerov. Vytvárame tak reklamu k nezaplateniu, na ktorú zákazníci počujú.
Nebojte, zasielame e-mail zhruba 1x týždenne a nezasielame žiadny spam.
© Copyright 2022 - Testuj.to - Made by Digiamo
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram